De kritische consument laat geen geld liggen

Consumenten worden steeds kritischer. Dat komt onder meer doordat je je steeds beter kunt oriënteren op verschillende producten en diensten, de prijzen en kwaliteit kunt vergelijken en de ervaringen van anderen kunt raadplegen voordat je iets koopt. Hoe stel je jezelf als consument kritisch op?

De kritische consument en duurzaamheid

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de keuzes die je als consument maakt. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar veel consumenten vinden het belangrijk om zuinig om te gaan met het milieu en met de wereld om ons heen. Zeker als er grote media-aandacht is voor bijvoorbeeld de erbarmelijke werkomstandigheden in kledingfabrieken of de ellende die een plofkip doormaakt, letten consumenten beter op de duurzaamheid van een product.

Maar hoe zie je nou of een product wel of niet duurzaam is? Veel belangenorganisaties, maar ook veel producten zelf, lanceren steeds nieuwe keurmerken. Door de enorme hoeveelheid keurmerken weet je als kritische consument al snel niet meer welk keurmerk waar voor staat en of deze keurmerken eigenlijk enige waarde hebben. Om dit te verhelderen, biedt Milieu Centraal de gratis app KeurmerkenWijzer aan. In deze app vind je meer dan 100 keurmerken, met een uitleg over het keurmerk en de waarde van het keurmerk.

De kritische consument en informatieverstrekking

Als kritische consument raadpleeg je waarschijnlijk verschillende bronnen als je een product of dienst zoekt. Vooral internet biedt veel verschillende bronnen aan waar je uitgebreide informatie vandaan haalt. De consumentenbond en Kassa! bijvoorbeeld doen regelmatig onderzoek naar welk producten wel of niet goed zijn. Het NIBUD en Consuwijzer bieden veel informatie rondom financiële zaken en op fora vind je veel beoordelingen van producten en diensten.

Verder ken je waarschijnlijk wel een aantal vergelijkingssites, waarop je bijvoorbeeld de hoogste spaarrente, laagste hypotheekrente, laagste premies en laagste energiekosten kunt vinden. Vaak bieden deze websites nog extra kortingen of je kunt op basis van je eigen wensen zoeken naar het product dat het best bij je past. Veel kritische consumenten maken gebruik van meerdere vergelijkingssites, zodat zij zeker weten dat zij de juiste keuze maken.

De kritische consument en klachten

Consumenten laten tegenwoordig vaak van zich horen als een product of dienst niet aan de wensen of verwachtingen voldoet. Vroeger moest je met een klacht eindeloos in de wacht staan bij de telefonische klantenservice, waarna je nog steeds lang niet altijd goed geholpen werd met je klacht. Dit kunnen bedrijven zich dankzij internet niet meer veroorloven.
De kritische consument uit zijn of haar klachten vaak online, op fora of social media, zodat anderen de klacht ook zien. Je klacht online indienen scheelt tijd en telefoonkosten, maar je kunt ook direct advies inwinnen bij andere consumenten bijvoorbeeld.

Daarnaast bestaan er veel klachtenorganisaties, consumentenorganisaties en geschillencommissies die je graag helpen met je klachten. Steeds meer consumenten vinden steeds gemakkelijker hun weg naar deze organisaties.

Advertenties