Koopgedrag consumenten – Betekenis voor jou!

crisis

Weet jij waarom je de ene keer meer geld uitgeeft dan gepland en je andere keer juist heel zuinig bent? Vaak spelen meerdere factoren een rol in je koopgedrag, zonder dat je je hier op elk moment bewust van bent. Terwijl je juist flink kunt besparen als je weet waarom je op bepaalde momenten wel de hand op de knip kunt houden en op andere momenten niet.

Koopgedrag consument en externe factoren

De eerste externe factor ligt voor de hand: de economische factor. In tijden van crisis besteden de meeste consumenten minder geld, omdat zij dit liever opzij zetten voor het geval dat. Bovendien daalt de koopkracht ook simpelweg, als je bijvoorbeeld je baan verliest. Hoe minder je te besteden hebt, hoe scherper je let op de kosten en de baten van een aankoop.

Daarnaast legt onze cultuur ons bepaalde normen en waarden, idealen en houdingen op waaraan we willen voldoen. In onze cultuur geef je als consument bijvoorbeeld niet snel minder geld uit aan persoonlijke verzorging. Dit druist in tegen de idealen en normen en waarden. Ga maar na: zou jij shampoo van je boodschappenlijstje schrappen?

Dan speelt de sociale factor een belangrijke rol. Je wilt voldoen aan bepaalde sociale verwachtingen of je hebt een bepaald sociaal ideaalbeeld waaraan je wilt voldoen. Hierop baseer je je koopgedrag. Als dure merkkleren bijvoorbeeld belangrijk zijn in jouw sociale omgeving, wil je hier niet voor onderdoen en schuif je misschien andere zaken opzij. De sociale factor kan ook heel dichtbij liggen, namelijk je gezin. Vanuit je gezin bestaat een bepaalde behoefte waar jij je koopgedrag op afstemt, en andersom beïnvloed jij je gezin met jouw koopgedrag. In die zin is opvoeding dus ook een belangrijke factor in het koopgedrag.

Aankoopgedrag consument en individuele factoren

Je behoeften en motivatie spelen een belangrijke rol in het koopproces. Het kan gaan om heel simpele behoeften, zoals voeding. Maar je hebt ook behoeften op bijvoorbeeld het gebied van persoonlijke ontwikkeling of status. De manier waarop deze behoeften een rol spelen in je leven, bepalen je koopgedrag. Vind je gezondheid belangrijk, dan doe je op andere manier boodschappen dan iemand die hier niet zo mee bezig is.

Ook de manier waarop je betekenis geeft aan bepaalde zaken spelen een rol in het koopproces. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen merken. Waarom wil je graag koffie van dit merk en chips van dat merk? Reclame speelt hierbij een belangrijke rol, omdat reclame betekenis geeft aan een bepaald merk.

Tenslotte spelen ook je ervaringen een belangrijke rol. Als je bijvoorbeeld helemaal niet tevreden was met een bepaalde aankoop, herhaal je deze waarschijnlijk niet. En andersom. En als je vorige week veel te veel geld hebt uitgegeven, let je deze week wat beter op.

Consumenten koopgedrag – Wat leer je ervan?

Tot zover de theorie; wat heb jij er als consument aan? Zoals bij de meeste zaken geldt ook voor je koopgedrag: bewustwording is de eerste stap om te verbeteren. Ga dus eens na waarom je bepaalde producten koopt en waarom je in een bepaalde situatie meer geld uitgeeft dan in andere situaties. Is merk A je bijvoorbeeld met de paplepel ingegoten, dan kun je misschien merk B eens proberen. En levert die dure shampoo je eigenlijk wel echt die volle bos stralend en pluisloos haar op die de reclame belooft en die je zo graag wilt?

Als je bewuster met je aankopen omgaat, geef je minder geld uit. Zo houd je geld over voor andere bestedingen, die je misschien wel meer opleveren dan de onbewuste aankopen. Wil je jezelf een handje helpen? Houd dan eens concreet bij wat je bespaart door bewuster met je aankopen om te gaan. Zet bijvoorbeeld het geld dat je overhoudt op een aparte spaarrekening. Zo maak je heel concreet voor jezelf wat je bespaart. Bovendien geeft de bank je hier een extra beloning voor in de vorm van rente!

Tip! Probeer eens budgetten op te stellen voor bepaalde uitgaveposten. Op deze manier kijk je gerichter of je een bepaalde aankoop echt nodig hebt of niet en weeg je dus gerichter af wat je met je geld doet.

Advertenties